CESKY ENGLISH

Národní třída

Stanice Národní třída se nachází na prvním úseku linky B, k jejímu zprovoznění došlo roku 1985. Původně se měla jmenovat Purkyňova, nakonec byl zvolen název podle Národní třídy, v jejíž blízkosti se stanice nachází. V letech 2012–2014 došlo k rozsáhlé rekonstrukci, při níž byl původní vestibul s několika vstupy zbořen a nahrazen novým, o poznání přehlednějším vestibulem, který má jediný východ u obchodního centra Quadrio na rohu Národní a Spálené. Tento vestibul je se zmíněným obchodním centrem propojen.

Jedná se o stanici raženou a trojlodní, architektonické pojetí je dílem Rady Mirvalové-Staňkové. Design je podobný jako u ostatních béčkových stanic, dominantní barvou je zde zlatá, která se objevuje na skleněném obložení pilířů a stěn za kolejišti (obr. 1, 2). Nové eskalátory mají neutrální stříbrnou barvu (obr. 3) a původní osvětlení v podobě tzv. „rour“, jež můžeme dodnes vidět například ve stanici Můstek, se již na Národní třídě nenachází.

Z uměleckého hlediska byla Národní třída poměrně zajímavou stanicí, v jejích prostorách se nacházely hned tři umělecké realizace zhotovené ze skla. Skleněná reliéfní stěna, umístěná ve vestibulu, byla dílem Stanislava Libenského a naprosto dominantní prvek tvořila skleněná plastika s názvem Kontakty (obr. 4), na jejíž tvorbě Libenský spolupracoval se svou manželkou Jaroslavou Brychtovou. Tato plastika o své kvality přišla tím, že se v 90. letech schovávala mezi stánky a reklamami, a nakonec mělo dojít k jejímu odstranění. Dílo bylo zachráněno jen díky tomu, že je jeho autorka odkoupila a vystavila ve svém muzeu v Železném Brodě. Před několika lety byla však plastika prodána do muzea skla v Jerevanu. Do třetice vznikla v souvislosti s výstavbou stanice i pozoruhodná fontána od Pavla Trnky a Zbyňka Kabelíka (obr. 5), která byla vybavena proměnlivým osvětlením od Jana Bendy. I tato realizace však byla odstraněna.

Obr. 1. Nápis za kolejištěm
Obr. 2. Centrální loď
Obr. 3. Nové eskalátory
Obr. 4. S. Libenský, J. Brychtová: Kontakty (zdroj: vetrelciavolavky.cz)
Obr. 5. P. Trnka, Z. Kabelík: fontána (zdroj: vetrelciavolavky.cz)

Zdroje:

  1. REJDAL, Tomáš. Linka B. Metroweb.cz [online]. [cit. 2018-02-23]. Dostupné z: https://www.metroweb.cz/metro/stanice/linka_b.htm
  2. REJDAL, Tomáš. Národní třída. Metroweb.cz [online]. [cit. 2018-02-23]. Dostupné z: https://www.metroweb.cz/metro/stanice/linka_b/NA/NA.htm
  3. BUREŠ, Vítězslav. VIDEO: Ve stanici Národní třída opět zastavuje metro. Po dvou letech. iDNES.cz [online]. 27. 6. 2014 [cit. 2018-02-23]. Dostupné z: https://praha.idnes.cz/stanice-narodni-trida-se-po-dvoulete-rekonstrukci-opet-otevrela-pxu-/praha-zpravy.aspx?c=A140627_130057_praha-zpravy_bur
  4. Stanislav Libenský, Jaroslava Brychtová. Vetřelci a volavky [online]. [cit. 2018-02-23]. Dostupné z: http://www.vetrelciavolavky.cz/sochari/stanislav-libensky-jaroslava-brychtova
  5. KRÁTCE: Kam zmizela plastika z Národní třídy?. Pražský deník [online]. 3. 11. 2016 [cit. 2018-02-23]. Dostupné z: https://prazsky.denik.cz/zpravy_region/kratce-kam-zmizela-plastika-z-narodni-tridy-20161103.html
  6. Fontána pro stanici metra Národní. Vetřelci a volavky [online]. [cit. 2018-02-23]. Dostupné z: http://www.vetrelciavolavky.cz/sochy/fontana-pro-stanici-metra-narodni