Linka A









Linka A je chronologicky druhou linkou pražského metra. V současné době se skládá ze čtyř úseků. První úsek, otevřený v roce 1978, propojuje stanice Dejvická a Náměstí Míru, druhý úsek z roku 1980 sahá od Náměstí Míru po stanici Želivského, třetí úsek z roku 1985 spojuje Želivského s depem v Hostivaři (stanice Strašnická, Skalka a Depo Hostivař byly přistavěny později) a poslední, pátý (chronologicky však čtvrtý) úsek v roce 2015 prodloužil áčko z Dejvické až do stanice Nemocnice Motol.
Stanice na této lince vybudované před rokem 1985 mají téměř identickou vizuální kulturu. Jedná se o stanice ražené, trojlodní a charakteristickým prvkem těchto stanic jsou výlisky z eloxovaného hliníku, jejichž autorem je architekt Jaroslav Otruba. Podle nápadu Jiřího Rathouského byla pro každou stanici vybrána jedna charakteristická barva, kterou můžeme vidět v podobě horizontálního pruhu za kolejišti a často také na stropě. V některých případech má tato barva více odstínů, aby vznikl přirozený přechod mezi dominantní barvou stanice a barvou champagne, která je použita ve všech stanicích a vizuálně sjednocuje celou linku. Zmíněné použití více odstínů můžeme pozorovat především na prvním úseku linky. Atypické řešení obkladu se vyskytuje ve stanicích Můstek a Staroměstská, kde je horizontální pruh několikrát přerušen vertikálními pruhy v barvě champagne. Ve všech stanicích je na stěnách za kolejišti je navíc hliník vytvarován do konkávních a konvexních tvarů s výjimkou stanice Želivského, kde jsou všechny hliníkové výlisky ploché.

Dalším zajímavým prvkem áčkových stanic je poněkud tlumené zabudované osvětlení, které má spolu s výrazně zbarvenými hliníkovými výlisky a jejich konkávně-konvexní strukturou navozovat tajuplnou, až magickou atmosféru středověkých sklepení. Společným motivem celé linky A je totiž téma středověku a výzdoba stanic má cestujícímu připomenout, že se nachází pod středověkým městem s bohatou historií. Z estetického hlediska jsou tak stanice velice vkusně pojaty, dokonce i eskalátorové tunely byly původně obloženy hliníkovými lamelami v typické barvě champagne a samotné eskalátory sovětské výroby byly laděny do dominantní barvy stanice.
Tento estetický koncept, byť dodržen na téměř všech stanicích, je však v současnosti narušován, neboť původní zabudované osvětlení bylo z většiny stanic odstraněno (vyjma stanic Flora a Želivského) a v souvislosti s rekonstrukcemi eskalátorových tunelů jsou hliníkové lamely odstraňovány a nové eskalátory mají již univerzální stříbrnou barvu, která nerespektuje stylizaci jednotlivých stanic. Výjimkou jsou stanice Flora, Želivského a Jiřího z Poděbrad, kde stále nalézáme původní eskalátory i hliníkové lamely. Za nejautentičtější stanici na této lince můžeme prohlásit stanici Želivského, která je naprosto nedotčena rekonstrukcemi, a proto obsahuje všechny původní prvky: osvětlení ve stanici, původní eskalátory, hliníkové lamely v eskalátorovém tunelu, a dokonce i původní osvětlení nad eskalátory, které již bylo ze všech ostatních stanic odstraněno.
Umělecké a tématické pojetí stanic bylo velice šťastně zvoleno, neboť díky orientaci na středověký koncept namísto konceptu komunistického se umění na lince A dochovalo v téměř původním stavu. Středověkou tématiku tak můžeme dodnes vidět ve skoro všech stanicích a názvy jednotlivých stanic také nebylo potřeba měnit, neboť se jich komunistická ideologie vůbec nedotkla. Jedinou výjimkou je stanice Leninova (dnešní Dejvická), která v systému „hliníkových“ stanic figuruje jako naprostá anomálie.

Na lince A se nicméně nacházela i umělecká díla, která byla v souvislosti s komercializací vestibulů a potlačováním komunistické ideologie odstraněna. Jedná se například o naprosto unikátní světelný objekt od Václava Cíglera, jenž se nacházel ve vestibulu stanice Náměstí Míru a měnil intenzitu osvětlení podle počtu lidí ve vestibulu, bronzovou plastiku Lenina ve stanici Dejvická nebo mozaiku s tématikou Vítězného února na Staroměstské. O tom, že bylo při odstraňování a zakrývání uměleckých děl upřednostněno komerční využití stanic před pouhou redukcí komunistické ideologie, svědčí například fakt, že ve stanici Hradčanská došlo k nahrazení reliéfu zobrazujícího korunovaci krále Vratislava za obchody, zatímco reliéfů připomínajících bolševickou revoluci a nápisu „Veškerá moc v ČSSR patří pracujícímu lidu“ se odstraňování nedotklo.
Kromě zmíněných stanic obložených hliníkovými výlisky rovněž na starém áčku najdeme stanice Skalka, Strašnická a Dejvická, které byly pojaty jako hloubené monolitické stanice, obložené glazovanými keramickými tvarovkami. Stanice Dejvická je také zajímavá tím, že společně s Můstkem patří mezi jediné dvě stanice linky A, jež mají více než jeden vestibul. Poslední „starou“ stanicí na lince A je Skalka, která je stále umělecky pojata a můžeme v ní nalézt hned dvě umělecká díla. Za Skalkou už najdeme pouze stanici Depo Hostivař. Na opačném konci došlo v roce 2015 k prodloužení do Motola, tyto stanice už však nevykazují velké estetické kvality a neobsahují jediné umělecké dílo.
V následujících dvou tabulkách naleznete seznam uměleckých děl na lince A, v případě odstraněných či znepřístupněných děl se však jedná pouze o příkladný výčet, neboť nebylo možné utvořit kompletní seznam takovýchto děl.
Zachovalá umělecká díla
Stanice | Název díla | Typ díla | Autor |
Depo Hostivař (původně Flora) |
Rodina | bronzové sousoší | ak. soch. Vladimír Navrátil, ak. soch. Bohumil Teplý |
Skalka | Přírodní motivy | mozaika | ak. mal. Jan Grimm |
Skalka | (fontána)
![]() |
fontána | ak. soch. Martin Zet |
Želivského | Husitství | bronzový reliéf | nár. umělec Jan Simota |
Želivského | Jan Želivský a jeho doba | mozaika | ak. mal. Jiřina Adamcová |
Želivského | Kalich | fontána | ak. soch. František Pašek |
Flora | Rostlinné motivy | keramické reliéfy | ak. soch. Petr Svoboda |
Jiřího z Poděbrad | Jiří z Poděbrad | kamenný reliéf | ak. soch. Jiří Dušek |
Jiřího z Poděbrad | (husitství)
![]() |
keramické reliéfy | ak. soch. Lubomír Šilar |
Jiřího z Poděbrad | Sjednocená Evropa | fontána | ak. soch. Petr Šedivý |
Náměstí Míru | Alegorie míru | bronzová plastika | ak. soch. Jan Kryštůfek |
Muzeum | (busty Lista a Belady)
![]() |
busty |
ak. soch. Josef Kadlčík ak. soch. Jan Bartoš |
Můstek | Můstek | archeologický nález | – |
Můstek |
![]() |
nástěnné plastiky | Ladislav Dydek, František Bílek |
Můstek | (panely A, B, C)
![]() |
hliníkové panely | Josef Buňka |
Malostranská | (fontána)
![]() | fontána | ing. arch. Zdeněk Drobný, Ladislav Jiránek |
Malostranská | (pítko)
![]() |
pítko | ak. soch. Miroslav Vystrčil |
Malostranská | (mříž ve vstupu)
![]() | kovová mříž | ak. soch. Jan Smrž |
Malostranská | (mříž do zahrady)
![]() |
kovová mříž | ak. soch. Vojtěch Kobylka, Eduard Řepka |
Malostranská | (mříž na Valdštejnské jízdárně)
![]() |
kovová mříž | dílna Jaromíra Brudhause |
Malostranská | (mříže v zahradě)
![]() |
kovové mříže | ak. soch. Zbyněk Runczik |
Malostranská | (barokní sochy)
![]() |
kopie plastik A. Brauna, M. B. Brauna | – |
Malostranská | (nárožní patník)
![]() |
patník | doc. ak. soch. Lubomír Růžička |
Hradčanská | (ruce)
![]() |
kamenné reliéfy | ak. soch. Slavoj Nejdl |
Hradčanská | (státní znak)
![]() |
kamenný reliéf | ak. soch. Slavoj Nejdl |
Hradčanská | (nápis)
![]() |
kamenný reliéf | ak. soch. Slavoj Nejdl |
Hradčanská | (koruna)
![]() |
kamenný reliéf | Jiří Prádler |
Dejvická | Plameny revoluce | mozaika | ak. mal. Martin Sladký |
Odstraněná či nepřístupná umělecká díla
Stanice | Název díla | Typ díla | Autor |
Strašnická |
![]() |
skleněný reliéf | ak. mal. Karel Vaňura |
Náměstí Míru | (světlený objekt)
![]() |
světelný objekt | ak. soch. Václav Cígler |
Můstek |
![]() |
skleněný reliéf | ak. soch. Stanislav Kostka |
Staroměstská | Vítězný únor | mozaika | ak. mal. Martin Sladký |
Hradčanská | (korunovace Vratislava)
![]() |
kamenný reliéf | ak. soch. Slavoj Nejdl |
Dejvická | (rudý prapor)
![]() |
skleněný reliéf | Vilém Veselý, Pavel Werner, Josef Kochrda |
Dejvická | (Lenin)
![]() |
bronzový reliéf | Vendelín Zdrůbecký, ing. arch. Milan Míšek |
Dejvická | Dynamika revoluce | mozaika | ak. mal. Martin Sladký |
Zdroje:
- REJDAL, Tomáš. Metroweb.cz [online]. [cit. 2018-02-21]. Dostupné z: https://www.metroweb.cz/
- A (linka metra v Praze). In: Wikipedie: otevřená encyklopedie [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2018-02-21]. Dostupné z: https://cs.wikipedia.org/wiki/A_(linka_metra_v_Praze)
- LAUB, Mikuláš. Světelný objekt. Vetřelci a volavky [online]. [cit. 2018-02-21]. Dostupné z: http://www.vetrelciavolavky.cz/sochy/svetelny-objekt
- HORÁK, Ondřej. Umění v metru. In: um! [internetový pořad]. Stream.cz, 24. 6. 2016. Dostupné z: https://www.stream.cz/um/10011041-umeni-v-metru
Zdroje informací o uměleckých dílech jsou uvedeny na stránkách pojednávajících o jednotlivých stanicích.